Rosanna- Utveckliing

Det känns verkligen som om jag och Cillen tog ett stort kliv framåt i ridningen för någon vecka sedan... Cillen har som ni vet en väldigt låg kropp och hals som inte är speciellt proportionerlig och han har inte någon naturlig fin form att gå i. Utan jag har jobbat honom med huvudet upp i vädret, bara tänkt på att han ska få in bakdelen under sig, det är det det enda jag koncentrerat mig på. Gjort massor av övergångar etc för att uppnå det.
 
Men jag tror det var dagen efter tävlingen, då jag verkligen hade fått fram honom, så accepterade han handen på ett helt annat sätt. När jag började rida honom dagen efter så när jag tog tygeln accepterade han den och sänkte huvudet istället för att streta emot. Hela det ridpasset fortsatte han vara så fin och hela ridningen fick en helt ny känsla. Då visste jag att han kunde jobba i form också även fast föregående ryttare har berättat att han väldigt ogärna vill det och jag har ju känt samma sak. Men nu denna veckan har han verkligen varit superfin och jag rider nu på ett annat sätt för att ha honom mellan hand och skänkel som faktiskt går. När jag kortar tyglarna driver jag alltid framåt tills han accepterar handen och tar stöd, han är så himla fin och lätt i handen hela tiden så allt blir mycket lättare och roligare. Sen så ska vi fortsätta jobba med att han ska ta lite mer stöd i handen, han blir lite ålig och börjar flytta åt sidorna när jag har det jämna stödet i tyglarna när han går avslappnat, men för att kunna korta sig behöver han kunna ha det utan att sakta av.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0