Rosanna- Kursen

Ridpass ett på Sylvekursen bestod av markarbete där vi gjorde olika övningar på böjt spår för att få hästarna att mjuka upp och att flytta sig åt sidorna. Första passet kändes sådär för att jag hade inte riktigt Ture igenom och han var lite stretig, jag hade ett rakt äppelbett som jag annars rider dressyr på hemma men med hinder så blev han lite olydig. Men vid det passet ´fick man jobba ordentligt för att få hästarna mjuka och lydiga.
 
Andra passet bestod av mer raka linjer och en serie vi hoppade igenom. Det var för att nu även ha kontroll på raka linjer och så fick hästarna hoppa igenom sig lite i serien. Här kändes Ture jättefin, han hoppade väldigt fina språng.
 
Tredje passet var sitsträning. Då longerades vi medan man på hästen skulle stå i korta jockeyläder och utöva lite övningar. Det var både för att förbättra styrkan och balansen. Så vi stod upp nära sadeln och hade händerna på huvudet medan vi hoppade över ett litet hinder i slutet. Det var faktiskt riktigt jobbigt och när man även behövde hålla balansen tror jag att man behövde parera och jobba ännu mer än om man bara stod i jockeyläder och höll i tyglarna.
 
I det fjärde och sista passet var det mer banliknande övningar men vi hoppade kortare delar av banor, för att använda oss av det vi gjort föregående dagar in i tävlingsformer. Det vi gjorde kändes verkligen jättebra och jag fick även mycket tips här hur jag skulle göra det bättre. I slutet av passet gick vi ut på deras gräsbana och hoppade vattenmattor och vattengraven vi hade fyllt i. Det gick jättebra då varken Ture eller någon av de andra hästarna tyckte det var några konstigheter.
 
Som jag trodde så var det en jättebra kurs där man lärde sig mycket, jag kommer nog vilja åka till honom någon gång ibland och vara med på en hoppträning någon kväll för att fortsätta jobba vidare på det han sagt. Det första Sylve påpekade var min sits och att jag behövde sträcka på mig och bli mer auktoritär för att kunna påverka Ture mer med kroppen och sitsen. Det är något som jag behöver tänka på varje gång jag rider! Han sa även att Ture är en ganska långsam häst så för att hålla honom aktiv hela tiden så ska jag på banan tänka tre fram, tre bak, tre fram, tre bak. Det behöver inte hända så mycket men bara att jag tänker det och han känner det så att jag alltid håller honom aktiv. Jag får aldrig bara åka med mellan två hinder heller utan ska alltid ha ett hinder att rida mot, vara snabb i tanken.
 
Här är en kort snutt av det sista ridpasset, det var så bra att Sylve hade kopplat micken till högtalarna eftersom att man hörde så himla bra vad han sade.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0