Rosanna- Falun

Förra helgen var jag med hästarna i Falun och tävlade första utomhustävlingen! Första tävlingen på länge jag är missnöjd med.
 
Första klassen var 1,20 med Tusse som nästan var oridbar på framhoppningen, han slängde sig och sköt rygg många gånger, han blev alldeles förbytt och svårriden för att det var utomhus! Han har ju varit helt suvären inomhus och hoppat allting klockrent och jag trodde det inte skulle vara någon skillnad utomhus, men vi har ju inte heller tränat ute utan bara i ridhus. Väl inne på banan blev det bättre men ändå lite svårt med rytmen, 4 fel. Sedan var vi även anmälda till vår första 1,30, där var han mer ridbar på framhoppningen när han hade gjort av med lite energi. Vi fick bättre rytm på banan men det kändes som om han var lite ovan vid höjden då han sprang lite mot hinderna och vi fick med oss fyra ner. Dock missar som är lätta att rätta till då han på två räcken blev flack och jag kunde suttit upp bättre, och så kom vi lite nära två oxrar för att han sprang på lite så då kom vi åt frambommarna där. Kändes som om vi helt enkelt behövde öva mer! Blev bara lite förvånad över hans överenergi helt plöstligt. Sista dagen hoppade vi 1,25 som kändes mycket bättre, en lugn och runda! Det var dock två hinder som det blev lite springigt mot där med, 8 fel.
 
Ture hoppade två stycken 1,30 och kändes jättefin! :) Dock tycker jag inte att jag gav honom de bästa förutsättningarna, jag satt och småhöll lite på honom istället för att våga ha mer galopp som man ska ha utomhus! Så där märkte man att jag också var ovan vid större ytor. Så vi hade 8 fel i båda klasserna för att jag tog ett extra galoppsprång och han fick för lite plats, men okej rundor och bra tider i båda.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0