Rosanna- Frankrike Normandie

Förra veckan måndag-lördag spenderade jag med hästar i Frankrike! Var faktiskt och provjobbade i ett stall då jag har bestämt mig för att åka iväg och satsa mer på hästar! Så jag åkte dit med flyg, tåg och taxi men kom fram till slut till Normandie som ligger i väst. Första man la märke till var den fina naturen! Som i en film med alla kullar och allt grönt!

Stallet var ett hoppstall med 20 hästar i träning, samt ett tjugotal till unghästar som bara gick på bete. Jag fick rida 7-8 hästar per dag, väldigt många alltså haha! Men det var roligt, väldigt fina hästar som var 4-7 år. Hoppade även alla någon av dagarna, så mycket lärorik träning. Min arbetsgivare tävlade upp till 1,50, hon red verkligen superbra tycker jag och hade ett sunt tänk om hästarna och träningen! Hon ville att ridningen skulle vara med hästen i ett samarbete istället för att sätta mycket press och göra övningar i obalans, t.ex. när mycket hand behövs till en springande häst. Tyckte det var häftigt att se när hon red en av sina äldre hästar, hon hade släppt tyglarna och övade balansen genom att lyfta upp benen så det enda som nuddade sadeln var rumpan, ändå gick hästen i en galopp som var lika långsam som skritt och nosen nere i marken. Så himla balanserad häst! Det var även roligt att rida en av femåringarna och som älskade att sträcka ut överlinjen som jag också kunde rida utan tyglar utan att hon sprang iväg, och att försöka svänga och böja med vikthjälper och skänklarna.  
 
Så alltså var ridningen jätterolig och jag tror jag skulle lära mig jättemycket genom att jobba där! Jag skulle även få tävla ca. 4 unghästar per vecka under tävlingssäsongen. Dock var det knappt någon där som kunde engelska! De tre andra som jobbade i stallet kunde endast franska och även på tävlingar var det bara franska som pratades. Därför tror jag att jag skulle trivas bättre i ett t.ex. tyskt eller holländskt stall där det vanliga språket runt hästmänniskorna är engelska. Därför letar jag vidare efter andra stall, men någonstans ska jag i alla fall :)
 

Kommentarer
Postat av: stina

Har också varit i Frankrike och provjobbat, tyckte också språket var jobbigt men man lär ju sig. Flyttar ner i sommar och börjar! Funkar det inte får man flytta hem :)

2015-05-07 @ 10:56:02
Postat av: stina

Har också varit i Frankrike och provjobbat, tyckte också språket var jobbigt men man lär ju sig. Flyttar ner i sommar och börjar! Funkar det inte får man flytta hem :)

2015-05-07 @ 10:56:02
Postat av: Ellen

Åh vad häftigt och roligt!

2015-05-12 @ 09:16:24
URL: http://ellenshorselife.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0